Tientallen vrijwilligers bij Batouwe na workshop Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd

Basketbalvereniging Batouwe uit Bemmel is een groeiende club, maar het aantal vrijwilligers groeide niet mee met de werkzaamheden. Dat legde een grote druk op bestuurs- en commissieleden. Toen René Duifhuizen van Batouwe via Lingewaard Sport hoorde van de wervingsmethode Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd besloot hij de vereniging aan te melden. En met succes: vrijwel alle 27 openstaande vacatures zijn vervuld en er zijn zelfs extra enthousiastelingen gevonden!
Tientallen vrijwilligers bij Batouwe na workshop Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd

 

Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd (MVKT) is een traject dat bestaat uit een informatiebijeenkomst en vier cursusavonden. Daarin word je klaargestoomd voor de kern van de actie: clubleden en ouders bellen om meer vrijwilligers te werven. René Duifhuizen: “Roel Hazenberg van GSF nam ons mee in de do’s en don’ts van vrijwilligerswerving. Persoonlijke benadering werkt het best, maar hoe dóe je dat nou precies? Een gestructureerde voorbereiding is essentieel. Een vragenlijst maken bijvoorbeeld, maar niet gewoon 1 vragenlijst. Eentje voor actieve vrijwilligers, voor niet-actieve leden, voor ouders, op maat uitgesplitst.”

Positieve gesprekken
Op de cursus leerden de basketballers onder meer om op een positieve manier gesprekken te voeren. “Begin eens met de vraag: wat vindt u ervan dat we u bellen om vrijwilligers te vinden”, zegt Duifhuizen. “Daar kan bijna niemand tegen zijn. En daarna vroegen we naar wat mensen leuk vinden en waar hun talenten liggen, in plaats van een lijst activiteiten te noemen. Niet iedereen vindt alles leuk, zet mensen in waar ze graag aan de slag willen. Het lijken niet voor de hand liggende vragen, maar als je er even langer over nadenkt is het heel slim.” Bij de trainingsavonden kregen de deelnemers ruim de tijd om gesprekken te oefenen met elkaar. “Best leuk om een dwarsliggend lid te spelen,” lacht René Duifhuizen. Ook het echte bellen bleek leuk om te doen. “Verschillende mensen zouden 1 avond bellen, maar kwamen de volgende avond terug omdat ze het naar hun zin hadden.”

Extra mensen en mooie ideeën
Wat opvalt: eigenlijk willen heel veel mensen zich inzetten, maar ze weten niet hoe. Duifhuizen: “Ook ouders vinden het leuk. Dan zeggen ze: ik wil best wat doen maar weet niks van basketbal. Maar er zijn genoeg andere activiteiten! Zo gaan twee ouders nu de Grote Club Actie coördineren. Dat liep vorig jaar niet zo goed omdat de penningmeester het er eigenlijk te druk voor had. Dat hadden die ouders ook wel gemerkt en toen we belden was het dus snel voor elkaar.” Batouwe hield zelfs een potentiële nieuwe voorzitter en meerdere trainers over aan MVKT. “Daar hadden we niet op gerekend, die vind je meestal op een andere manier. Maar doordat we met veel mensen in gesprek kwamen, ontdekten we dat deze ambities er waren. Een ander mooi idee kwam van een van de vaders. Die wilde niet structureel iets doen maar soms best helpen. Hij zei, maak een whatsappgroep met een aantal van dat soort mensen, en als er een klusje is plaats je een oproep. Dat gaan we nu doen.”

Absolute aanrader
René Duifhuizen raadt de methode dan ook zeker aan aan andere verenigingen. “Ik heb er ook over verteld in Lingewaard Sport, en de gemeente aangemoedigd het nog een keer te subsidiëren zodat de drempel voor clubs nog lager wordt. Want ik zou niet zomaar gaan rondbellen, je moet je goed voorbereiden.” Over het ‘belteam’ heeft hij nog wel een extra tip. “Zorg dat je het niet alleen met oudere seniorleden doet, de welbekende grijze mannen, maar ga op zoek naar jonge potentials. Die jonge gasten krijgen mensen in beweging, dat heeft bij ons heel goed gewerkt.” Want al is MVKT een gerichte wervingsactie, het zorgt ook voor meer verbondenheid binnen de club. “Het verschil tussen een sportschool en een vereniging is dat je verwacht dat je leden zich ook voor de club inzetten. Mensen hebben daar sympathie voor en willen ook graag betrokken zijn. Ze leren elkaar beter kennen en zo ontstaan allerlei mooie activiteiten.”

Ook op zoek naar meer vrijwilligers? Lees hier alles over de methode.

Foto: Wim Wilmers